#PoznajPolskę – Wrocław to jedno z najpiękniejszych miast Polski…

Śmiało można powiedzieć, że Wrocław to jedno z najpiękniejszych miast Polski.   Nic więc dziwnego, że często jest wybierany na miejsce szkolnych wyjazdów.

W ramach programu MEN “Poznaj Polskę” uczniowie klas 7a i 8c Szkoły Podstawowej Nr 1 im. H. Sienkiewicza w Czańcu mieli możliwość w dniach od 11 do 13 maja 2022 roku zobaczyć najciekawsze atrakcje Wrocławia, ale nie tylko. Na naszej trasie znalazło się też inne miasto-znane przede wszystkim z Festiwalu Polskiej Piosenki. Dzięki staraniom Dyrekcji   oraz wychowawców  udało nam się otrzymać  dotację z MEiN i  rodzice uczniów pokryli tylko część kosztów wyjazdu.

Spacer  po Wrocławiu rozpoczęliśmy od obejrzenia Hali Stulecia wpisanej na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Następnie przeszliśmy do Ogrodu Japońskiego znajdującego się w Parku Szczytnickim. Choć niewielki, urzeka. Zaprojektowano go zgodnie z regułami tworzenia tradycyjnych orientalnych ogrodów. Można się tu poczuć jak w Kraju Kwitnącej Wiśni.

Kolejnym punktem naszej wędrówki był Ogród Zoologiczny z Afrykarium. To miejsce zasługuje na określenie  „-naj…” i to wiele razy.  Jest to najstarsze tego typu miejsce w naszym kraju-jego historia sięga1865 roku, jest też największe i ma najwięcej, bo aż 12 pawilonów tematycznych. Fauna i flora ze wszystkich kontynentów w zasięgu ręki.

Następnie podziwialiśmy  Muzeum Narodowe – gmach główny. Podsumowaniem pierwszego dnia było wejście do Muzeum Sztuki Panorama Racławicka. Tam znajduje się jeden z symboli Wrocławia -monumentalny obraz przedstawiający zwycięską bitwę Polaków z Rosjanami pod Racławicami w kwietniu 1794 roku. Ma on długość 114 metrów i wysokość 15 metrów.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Wrocławia z lokalnym przewodnikiem. Poznaliśmy historię i legendy związaną ze Starym Miastem, Ostrowem Tumskim, podziwialiśmy architekturę Katedry Wrocławskiej.  Spacerując szlakiem Krasnali Wrocławskich dotarliśmy do niezwykłej instalacji „Nawa” zaprojektowanej przez Oskara Ziętę. To rzeźba z dmuchanej stali. Na Rynku, poszukując kolejnych krasnali-także płci żeńskiej-podziwiać mogliśmy szklaną fontannę „Zdrój” . W godzinach południowych czekał nas rejs

statkiem po Odrze- z tej perspektywy Wrocław prezentuje się równie wspaniale. Ale najlepsze widoki mogliśmy podziwiać z 49 piętra Sky Tower.  Ta architektoniczna perełka ze szkła i stali ma aż 212 metrów wysokości.

Trzeciego dna zwiedzaliśmy Hydropolis -interaktywne muzeum poświęcone wodzie. Wystawa podzielona jest na 9 stref tematycznych, które pokazują jak wielkie znaczenie dla człowieka i życia na Ziemi ma woda.

Naszą  wycieczkę zakończyliśmy  zwiedzaniem Opolazesłynnym opolskim Amfiteatrem Tysiąclecia. Na uwagę zasługuje zwłaszcza nowoczesne interaktywne Muzeum Polskiej Piosenki położone na Wyspie Pasieka. Po drodze mogliśmy zobaczyć Wieżę Piastowską – symbol Opola, „Opolską Wenecję”, Most Groszowy zwany Mostem Miłości, nowoczesny budynek Filharmonii Opolskiej, Rynek z uroczymi kamieniczkami, zabytkowy ratusz, z którego wieży codziennie grany jest hejnał Opola, pomnik Kazimierza I Opolskiego – założyciela Opola, a także Stary Rynek z Aleją Gwiazd Festiwalu Polskiej Piosenki

Pełni wrażeń, bogatsi w wiedzę  i nowe doświadczenia, także towarzyskie, wróciliśmy do Czańca. Wrocław z pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci i na pewno będziemy do niego wracać …