Beskidzka Grupa Regionalna PSAPCF w SP NR1 w Czańcu
W naszej szkole nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej od zawsze poszukiwali nowych pomysłów i rozwiązań, które sprawią, że nauka dla dzieci będzie ciekawa, twórcza i pełna pozytywnego myślenia. Już dwadzieścia lat temu realizowałam w klasie autorską koncepcję pracy z wykorzystaniem technik Celestyna Freineta – francuskiego pedagoga.
Dlaczego akurat Celestyn Freinet?
Działający ponad 100 lat temu nauczyciel był twórcą tzw. „Nowoczesnej Szkoły.” Dostrzegał w każdym dziecku potencjał, stawiał na swobodne myślenie, ekspresję twórczą, samodzielne doświadczanie, planowanie pracy i samoocenę. W swoich czasach borykał się ciągle z problemami, bo przecież wtedy dzieci traktowano często przedmiotowo i dopiero zaczynała się walka o ich prawa.
Dzisiaj wiele założeń tej pedagogiki znajdziemy w różnych programach, ale ciągle można inspirować się filozofią którą kierował się C. Freinet.
Jeden z cytatów, nadal nie traci na aktualności.
„Pozwólcie dziecku doświadczać po omacku, wydłużać swe korzenie, dowiadywać się , porównywać, szukać w książkach i materiałach źródłowych, zanurzać swa ciekawość w kapryśnych głębinach wiedzy. Pozwólcie mu wyruszyć w podróże odkryć – czasem trudne, ale pozwalające znaleźć taki program, jaki będzie dla niego pewny.”
Obecnie w szkole nie realizujemy koncepcji C. Freineta w całości, ale wiele rozwiązań weszło na stałe do naszych klas.
PLANOWANIE PRACY – znany w klasach 1-3 TYGODNICZEK , który uczy dzieci przygotowania się do tematu, prezentacji na forum grupy, wywiązywania się z terminów. Najpierw oczywiście odbywa się to z pomocą rodziców, a później stopniowo inicjatywę przejmują dzieci.
EKSPRESJA TWÓRCZA – swobodne wypowiedzi ustne i pisemne, dzieła plastyczne i teatralne, redagowanie pisemek
DOŚWIADCZENIA POSZUKUJĄCE – szukanie „po omacku”, samodzielne dochodzenie do wniosków, eksperymenty przyrodnicze i inne
FISZKI AUTOKOREKTYWNE- zadania i odpowiedzi, dzięki którym dziecko może dokonać samokontroli
ZDOBYWANIE SPRAWNOŚCI- wykonywanie zadań dotyczących jednego zagadnienia, np. zgodnie z zainteresowaniami
GAZETKA WYCHOWAWCZA: „Przepraszam”, „Dziękuję” „Życzę” – dzięki której dzieci mogą dzielić się emocjami
DEBATY- spotkania klasowe i szkolne odbywające się według określonego porządku, na których uczniowie mogą zgłaszać swoje pomysły, albo rozwiązać zaistniały problem.
Każda inspiracja pedagogiką C. Freineta przynosi efekty. W wielu klasach wybrane techniki są stosowane przez nauczycieli.
Założenia pedagogiki C. Freineta mają powiązania z założeniami innych pedagogów, min. Janusza Korczaka .
Beskidzka Grupa Regionalna PSAPCF działająca w naszej szkole propaguje pedagogikę Freineta. Zapraszamy nauczycieli z innych placówek , bierzemy udział w konferencjach na terenie Polski i seminariach zagranicznych. Dzielimy się doświadczeniami z innymi pedagogami, zwiedzamy szkoły, bierzemy udział w zajęciach. W tym roku wybieramy się na południe Francji, do Vance, aby poczuć atmosferę szkoły zbudowanej i wymyślonej przez C. Freineta, działającej do dzisiaj zgodnie z jego koncepcją.
„Jeśli nie staniecie się na nowo dziećmi, nie wejdziecie do zaczarowanego królestwa pedagogiki” („C.Freinet)
Małgorzata Smółka
Przewodnicząca Beskidzkiej Grupy Regionalnej
Polskiego Stowarzyszenia Animatorów Pedagogiki C. Freineta