Beskidzka Grupa Regionalna PSAPCF w SP NR1 w Czańcu

Beskidzka Grupa Regionalna PSAPCF w SP NR1 w Czańcu

W naszej szkole nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej  od zawsze poszukiwali nowych pomysłów i rozwiązań, które  sprawią, że nauka dla dzieci będzie ciekawa, twórcza i pełna pozytywnego myślenia. Już dwadzieścia lat temu realizowałam w klasie autorską koncepcję pracy z wykorzystaniem technik Celestyna Freineta – francuskiego pedagoga.

            Dlaczego akurat Celestyn Freinet? 

Działający  ponad 100 lat temu nauczyciel był twórcą tzw. „Nowoczesnej Szkoły.” Dostrzegał w każdym dziecku potencjał, stawiał na swobodne myślenie, ekspresję twórczą, samodzielne doświadczanie, planowanie pracy i samoocenę. W  swoich  czasach borykał się ciągle z problemami, bo przecież wtedy dzieci traktowano często przedmiotowo i dopiero zaczynała się walka o ich prawa.

            Dzisiaj wiele założeń tej pedagogiki znajdziemy w różnych programach, ale ciągle można inspirować się filozofią którą kierował się C. Freinet.

Jeden z cytatów, nadal nie traci na aktualności.

       „Pozwólcie dziecku doświadczać po omacku, wydłużać swe korzenie, dowiadywać się , porównywać, szukać w książkach i materiałach źródłowych, zanurzać swa ciekawość w kapryśnych głębinach wiedzy. Pozwólcie mu wyruszyć w podróże odkryć – czasem trudne, ale pozwalające znaleźć taki program, jaki będzie dla niego pewny.”

    Obecnie w szkole nie realizujemy koncepcji C. Freineta w całości, ale wiele rozwiązań weszło na stałe do naszych klas.

  PLANOWANIE PRACY –  znany w klasach 1-3 TYGODNICZEK , który uczy dzieci  przygotowania się do tematu, prezentacji na forum grupy, wywiązywania się z terminów. Najpierw oczywiście odbywa się to z pomocą rodziców, a później stopniowo inicjatywę  przejmują dzieci.

 EKSPRESJA TWÓRCZA – swobodne wypowiedzi ustne i pisemne, dzieła plastyczne i teatralne, redagowanie pisemek

DOŚWIADCZENIA POSZUKUJĄCE – szukanie „po omacku”, samodzielne dochodzenie do wniosków, eksperymenty przyrodnicze i inne

FISZKI AUTOKOREKTYWNE-  zadania i odpowiedzi, dzięki którym dziecko może dokonać samokontroli

ZDOBYWANIE SPRAWNOŚCI- wykonywanie zadań dotyczących jednego zagadnienia, np. zgodnie z zainteresowaniami

GAZETKA WYCHOWAWCZA: „Przepraszam”, „Dziękuję” „Życzę” – dzięki której dzieci mogą dzielić się emocjami

DEBATY- spotkania klasowe i szkolne odbywające się według określonego porządku, na których uczniowie mogą zgłaszać swoje pomysły, albo rozwiązać zaistniały problem.

Każda inspiracja pedagogiką C. Freineta przynosi efekty.  W wielu klasach wybrane techniki  są stosowane przez nauczycieli.

Założenia pedagogiki C. Freineta mają powiązania  z założeniami innych pedagogów, min. Janusza Korczaka .

Beskidzka  Grupa Regionalna PSAPCF  działająca w naszej szkole propaguje pedagogikę Freineta. Zapraszamy nauczycieli z innych placówek , bierzemy udział w konferencjach na terenie Polski i seminariach zagranicznych. Dzielimy się doświadczeniami z innymi pedagogami, zwiedzamy szkoły, bierzemy udział w zajęciach. W tym roku wybieramy się na południe Francji,  do Vance, aby  poczuć atmosferę szkoły zbudowanej i wymyślonej przez C. Freineta,  działającej do dzisiaj  zgodnie z jego koncepcją.

„Jeśli nie staniecie się na nowo dziećmi, nie wejdziecie do zaczarowanego królestwa pedagogiki” („C.Freinet)

Małgorzata Smółka

Przewodnicząca Beskidzkiej Grupy Regionalnej

Polskiego Stowarzyszenia Animatorów Pedagogiki C. Freineta

Skip to content