Do obchodów jubileuszu odzyskania przez Polskę niepodległości przygotowywaliśmy się od czerwca 2018r. zgłaszając naszą szkołę do udziału w projekcie Niepodległa ogłoszonym przez MEN.
W sierpniu powołany został zespół koordynatorów, który opracował szkolny harmonogram obchodów dni niepodległości. Celem naszych działań było:
1.rozbudzanie w uczestnikach projektu zainteresowania historią własnego kraju związaną z okresem II Rzeczypospolitej, jej osiągnięć, sukcesów i sławnych postaci,
2.kształtowanie postaw patriotycznych, szacunku do dorobku historycznego, politycznego i kulturowego Polaków,
3. wzmacnianie poczucia tożsamości i dumy narodowej oraz pokazanie niepodległości – jako wartości, o którą powinniśmy wszyscy dbać.
Zaplanowaliśmy i zrealizowaliśmy szereg działań pod hasłem Niepodległa.
- Rajdy:
– Szkolny Rajd Niepodległości na Trzonkę (górski szczyt w Beskidzie Małym) – wzięli w nim udział wszyscy uczniowie i pracownicy naszej szkoły – każda klasa w barwach biało – czerwonych, na mecie rajdu zobowiązana była do zaprezentowania wybranej pieśni patriotycznej,
– Gminny Rajd Młodzieżowy „Beskidzka Jesień” z metą w Porąbce. Trzy drużyny z naszej szkoły wspólnie w drużynami szkół gminy Porąbka odwiedziły miejsca pamięci narodowej oraz wykonywały zadania związane z historią Polski,
– Szkolny Rajd Rodzinny na Trzonkę połączony z ogniskiem, pieczeniem kiełbasy oraz śpiewaniem utworów patriotycznych.
- „Kawiarenka pod orłem” – konkurs na „niepodległościówkę” – wypiek cukierniczy, deser, słodkość. W konkursie wzięły udział wszystkie klasy. Kreatywność i zaangażowanie rodziców oraz dzieci przeszły nasze oczekiwania. W każdy wtorek i czwartek uczniowie i pracownicy mieli możliwość posmakowania „niepodległościówek”. Kawiarenka cieszyła się dużym powodzeniem.
3. Wycieczki patriotyczne:
– klasy ósme zwiedziły Muzeum Armii Krajowej w Krakowie oraz Muzeum Schindlera. Młodzież uczestniczyła w warsztatach muzealnych, poznając wydarzenia z historii II wojny światowej,
– klasy piąte podczas wycieczki do Wadowic zwiedziły Muzeum Jana Pawła II oraz ciekawe miejsca i postacie w mieście, związane z okresem II Rzeczypospolitej.
– klasy siódme podczas lekcji muzealnej w muzeum w Kętach poznały historię legionów J. Piłsudskiego.
4. Bieg niepodległościowy – sztafeta – uczniowie w barwach biało – czerwonych pokonali dystans 100 x 100 dla Niepodległej.
5. Konkursy:
– plastyczny dla klas 4 – 7 – „Kartka patriotyczna na 100 – lecie odzyskania przez Polskę niepodległości” oraz dla klas 2 -3 „Plakat o Polsce”,
– dyktando niepodległościowe – w pisaniu dyktanda wzięły udział wszystkie klasy 3 – 8. Na poziomie każdej klasy został wyłoniony „Mistrz ortografii”,
– najciekawszą gazetkę klasową związaną ze świętem.
6. Wykonanie kotylionów przez uczniów, które były elementem stroju galowego, podczas uroczystej akademii.
7. Galeria sławnych postaci okresu II Rzeczypospolitej przygotowana przez uczniów i nauczycieli – na zajęciach z wychowawcą. Postacie prezentowane na 100 flagach biało – czerwonych utworzyły szkolną galerię, którą mieli możliwość zobaczyć nie tylko uczniowie i nauczyciele, ale również rodzice. Galeria posłużyła także jako pomoc dydaktyczna.
8. Zajęcia czytelnicze dla klas młodszych „Wokół legendy o Lechu, Czechu i Rusie” – dzieci dowiedziały się, dlaczego w godle Polski jest orzeł, utrwaliły wiadomości o symbolach narodowych, nauczyły się wiersza „Katechizm młodego patrioty”.
9. Czytanie wielopokoleniowe – w bibliotece odbyły się zajęcia czytelnicze, na których zaproszone osoby (babcia/rodzic/ dziecko)czytały polskie legendy grupie dzieci.
10. Koncerty:
– Zespół Muzyczny „Metrum” dla uczniów przygotował koncert „Kocham Cię Polsko”,
– występ czanieckiego chóru „Potok” (skupiający dorosłe osoby z naszej miejscowości, działający przy Domu Kultury w Czańcu), który zaprezentował pieśni patriotyczne i regionalne. Dyrygentka chóru w piękny i ciekawy sposób opowiadała również o burzliwych losach walczących osób i trudnej historii naszego kraju. Koncert zakończył się gromkimi brawami i wręczeniem róż. Koncertu wysłuchali także inni mieszkańcy Czańca.
11. Wystawa książek o tematyce patriotycznej w bibliotece szkolnej.
12. Przygotowanie w szkole „kącika patriotycznego” – antyramy – tablice tematyczne.
13. Pisemko Szkolne – okolicznościowe, zawierające wiadomości historyczne, łamigłówki i krzyżówki związane z patriotyzmem.
14. Przeprowadzenie na zajęciach z wychowawcą patriotycznych tematów, realizowanych w miesiącach wrzesień – listopad. Uczniowie obejrzeli również film paradokumentalny „Po latach niewoli wstaje Polska 1914 – 1918”.
15. Zwieńczeniem obchodów była uroczysta akademia, w której uczestniczyli uczniowie w dniu 9 listopada. W przedstawieniu brały udział dzieci i młodzież od klasy pierwszej do ósmej. Zostały zaprezentowane tańce (polonez, Pisk orła, taniec z flagami) oraz musztra przeprowadzona przez byłego reprezentanta Kompanii Honorowej Wojska Polskiego. Doskonałym elementem akademii była prezentacja multimedialna traktująca o historii naszego kraju.
16. Wspólne śpiewanie hymnu państwowego w dniu 9 listopada o godz. 11.11. Na hali sportowej zgromadziła się cała społeczność szkolna i wspólnie odśpiewała cztery zwrotki Mazurka Dąbrowskiego.
W obchody stulecia i zaproponowanych działań włączyli się wszyscy uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkoły, rodzice i organizacje.
Dorota Sablik
Jadwiga Ziętek
Danuta Palarczyk – Dusza